J.Počiatek chce do volieb rozostavať 310 km diaľnic

25.02.2013 Bratislava

Bratislava 24. februára (TASR) – Plány vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, ale aj oprava a údržba ciest I. triedy. To sú témy, na ktoré opäť nevedeli nájsť súčasný a bývalý minister dopravy spoločnú reč. Šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) a jeho predchodca Ján Figeľ (KDH) sa dnes spolu stretli v diskusnej relácii televízie TA3 V politike.

Počiatkove plány na najbližšie obdobie sú jasné. V tomto roku chce rozostavať vyše 80 kilometrov (km) diaľnic. Za celé volebné obdobie by to malo byť približne 310 km diaľnic a rýchlostných ciest. Celkovo chce tak minister investovať do dopravnej infraštruktúry za štyri roky vyše 8 miliárd eur z eurofondov a štátneho rozpočtu. "Tento plán je veľmi ambiciózny, ale reálny," skonštatoval Počiatek. Plán podľa neho vychádza z možností štátneho rozpočtu.

Exminister dopravy Figeľ to však vidí inak. "Máte veľmi ambiciózny program, ale ja ho nepovažujem za reálny. Preinvestovať 8 miliárd, to neviem, kto dokáže," zhodnotil Figeľ. Pripomenul, že prvá vláda Roberta Fica (Smer-SD) si určila ako plán rozostavať 361 km diaľnic. "Viete, koľko z toho sa podarilo za štyri roky začať? Menej než tretinu," argumentoval exminister.

Oprava a údržba ciest I. triedy

Diskutujúci sa tiež nezhodli na tom, kto nesie zodpovednosť za pozastavenie platieb z eurofondov pre ministerstvo dopravy. Podľa Počiatka sa spravila chyba ešte za čias Figeľovho ministrovania, keď sa do žiadosti o preplatenie peňazí z európskych fondov zahrnuli aj neoprávnené výdavky. Figeľ však vidí pochybenie ešte v období, keď rezort viedol jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Témou diskusie bola aj oprava a údržba ciest prvej I. triedy, keďže tie sú najmä po zime v dezolátnom stave. Problémom je podľa ministra dlhodobo nízke investovanie do opráv a modernizácie týchto ciest. "Veľkú časť modernizácie však vieme financovať z európskych peňazí," dodal Počiatek. Projekty na modernizáciu ciest I. triedy ale našiel podľa vlastných slov v rezorte po bývalej vláde v "havarijnom stave". Narážal pritom najmä na možnosti ich preplácania z európskych peňazí.

"Realizovali projekty len v duchu poďme to rýchlo urobiť, a nedbali o to, či to Európska komisia preplatí," vyčítal Počiatek svojmu predchodcovi. Figeľ oponoval, že dva projekty na modernizáciu ciest I. triedy zrealizoval a ďalšie dva boli pripravené. Počiatek ich ale podľa neho zastavil. Minister na to argumentoval tým, že takto nastavené projekty by neboli financovateľné z eurofondov a robí všetko preto, aby sa tiež zrealizovali.
 

Vyberte región